Treningstider

SSLK har følgende treningstider

Mandag  15.00 - 17.00     Gruppe A,B,C
Mandag  17.00 - 18.00     Gruppe D
Tirsdag 15.30 - 17.00     Gruppe A,B
Torsdag 15.00 - 17.00     Gruppe A,B,C
Fredag  15.00 - 17.00     Gruppe A,B

På torsdager har Jan-Fredrik styrketrening med svømmerne fra 15.00 – 15.30

Svømmerne møter forberedt og presis til trening. Det betyr at svømmerne skal være ferdig dusjet og klar ved basseng på klokkeslett for treningens start. Svømmerne må ha spist før trening.

Mat før trening

Mat og drikke før trening og konkurranse har stor betydning for prestasjonen. Det siste måltidet 2-3 timer før trening eller konkurranse er siste mulighet til å fylle opp karbohydratlagrene og sørge for at væskebalansen er optimal. I tillegg er det viktig at dette måltidet er tilstrekkelig, slik at utøveren ikke blir sulten under økten.

Måltidet før trening bør være karbohydratrikt og inneholde noe protein. Moderat fiber- og fettinnhold er med på å redusere sjansen for magetrøbbel under økten. Det bør velges næringsrike måltider som inneholder en rekke næringsstoffer, inkludert vitaminer og mineraler, slik at det totale næringsstoffbehovet blir dekket i løpet av dagen.

Eksempler på mat og drikke 2-3 timer før trening/konkurranse:
  • Kornblanding med lettmelk og frukt
  • Havregrøt med lettmelk og fruktjuice
  • Grove brødskiver med proteinrikt pålegg (ost, skinke, egg, kalkunpålegg og lignende)
Eksempler på mat og drikke 1 time før trening/konkurranse:
  • Fruktsalat med lettyoghurt
  • Fruktsmoothie eller drikkeyoghurt
  • Flytende måltid
  • Frukt
  • Juice/vann

Olympiatoppens veilleder om mat før trening.